До 40 тисяч паломників очікують в Умані з кінця вересня. У кварталі біля святині - могили Цадика Нахмана - поспішно проводять ремонтні роботи у кафе і магазинах. Місцева влада готується до збільшення майже вполовину на деякий час населення.
У 2024 році єврейський Новий рік, Рош га-Шана, починають відзначати з вечора 2 жовтня та закінчують увечері 4-го. Цього дня єврейська громада святкує початок 5785 року від створення світу за єврейським календарем. А до Умані традиційно з'їжджаються паломники з усього світу. На цей період населення міста збільшується ледь не в половину. Адже в історичній частині міста знаходиться могила цадика Нахмана (1772-1810 рр.)- засновника й духовного лідера брацлавських хасидів. У останні роки життя він працював в Умані. А навколо могили розрісся єврейський квартал, який порівнюють із маленьким Єрусалимом.
Днями журналістка Кременчуцької газети (менш, ніж за місяць до масового приїзду паломників) побувала тут в рамках престуру, який організовано Харківським пресклубом.
Варто відзначити, що, будучи в Умані, ви відразу впізнаєте цей квартал. Всі вивіски, реклама, оголошення тощо тут на івриті.
Хто такий Цадик Нахман?
Це питання цікавить всіх, хто приїжджає в Умань і не дотичний до хасидизму. Тож це - перше, що розповідає пані Ольга – екскурсоводка з міста Умань.
«Взагалі цього чоловіка звали Ізраїль Беш і він був містик за світосприйняттям і на основі каббали він створив нове вірування, нову течію, яка дещо відрізнялася від ортодоксального хасидизму, але таке було його бачення. Основними принципами хасидизму є те, що Бог є скрізь, у кожному атомі цього життя. Він є у матеріальному і нематеріальному світі, він є в явищах природи. Навіть у думках, у діях людини також він є, тому це створює дійсність цього життя. Далі людина (єврей- хасид) має обов'язково з'єднатися з Богом за допомогою молитов. Не так важливо читати Тору і Талмуд, але важливіше, як стверджував Цадик Нахман - читати молитви», - її слова.
Саме Цадик Нахман заснував Брацлавський хасидизм і був правнуком засновника хасидизму.
Як моляться хасиди?
Тому брацлавські хасиди вірять, що молитви можуть бути різними словами, але все залежить від того, що ти отримуєш під час молитви, як ти молитву відчуваєш, які емоції ти відчуваєш. Тому не дивно, що нерідко під час молитви танцюють та радіють.
«Адже єврей-хасид приходить на цю землю для того, щоб відпрацювати певні задачі і в кінці життя повернутися назад додому - до Господа. А Цадик Нахман - є провідником, це культова істота, який є провідником між хасидом і божественним початком. Це містична людина, той же лікар, який лікував і словом, і травою, і ліками, і думками. Він був дуже чесною, порядною, дуже простою людиною. Він стверджував, що найважливіше те, що найпростіше… Людям знання передавав у основному через казки. Він писав казки. Це історію з життя, але в такому трансформаційному стані. Писав їх без закінчення. (Це вже пізніше закінчення дописали). І коли старші общини слухали, як діти закінчують казки, вони розуміли, в який напрямок можна відправляти ту чи іншу людину. Дуже просто, але дуже дієво», - із розповіді пані Ольги.
А чому хасиди їдуть саме до Умані?
Наприкінці життя саме до Умані переїхав жити Цадик Нахман. Тут він жив і заповідав поховати себе саме в Умані, бо свого часу під час повстання, яке всім відоме, як Коліївщина, у місті було убито велику кількість євреїв. Саме після смерті Нахмана 1810 року починається історія паломництва хасидів до Умані. Вона триває до 1920 року, а потім відновлено у 80-х роках минулого століття.
Хасиди вірять, що саме на могилі духовного вчителя слід святкувати юдейський новий рік – Рош га-Шана, адже тоді рік буде щасливим та сповненим усіляких гараздів.
«Наприкінці свого життя Цадик Нахман був хворий на сухоти. Він розумів, що недовго проживе, тому він приїхав сюди, орендував квартиру і довгий час він вимолював душі людей, які були страчені. Він заповідав: «Ті, хто приїдуть до мене на могилу, будуть молитися, читати псалми, за того я буду молитися і витягну їх із боліт гріховності», - розповіла пані гід.
Пані Ольга нагадує, що рух Брацлавських хасидів вважається мертвими хасидами, тому що цадик Нахман був настільки харизматичною людиною, мав настільки великий вплив на своїх послідовників, що брацлавські хасиди навіть не хочуть вибирати нового цадика.
«Вони чекають його пришестя і моляться саме на культовому місці на могилі Цадика», - її слова.
Цього року очікують до 40 тисяч паломників
Попри повномасштабну війну росії проти України паломники на Рош га-Шана їдуть в Умань. Два останні роки свято відзначали у вересні і до Умані з’їжджались десятки тисяч паломників. Про це нагадала під час зустрічі із журналістами пані мер міста Умань Ірина Плетньова.
«Орієнтовно цього року очікуємо 40 тисяч паломників. Скільки буде – побачимо. Основне наповнення бюджету від паломництва - туристичний збір. У 2021 році це було 3, 2 млн грн , 2022 році - 10, 6 млн грн, 2023 році – 19, 1 млн грн, а з початку цього року - 700 тис грн», - навела дані Ірина Плетньова.
В Умані ставка туристичного збору для іноземних туристів складає 325 гривень за одну добу з однієї особи.
Попри все, пані мер зазначає, що період масового приїзду паломників – це велике навантаження на комунальну та інші сфери міста.
«Перед цим треба поставити блокпости, знаки, допомогти розташуватися працівникам ДСНС, поліції. Потім - прибирання сміття. Хасиди не завжди вміють прибирати за собою чи донести до смітничка. Більша частина коштів (від туристичного збору, - авт.) на прибирання наслідків», - говорить Ірина Плетньова.
Нерідко паломники уникають сплати туристичного збору. Тож представникам місцевої влади доводиться вести переговори і показувати на прикладах – куди витрачають кошти бюджету, які надійшли від туристичного збору. Так, у 2023 році у кварталі, де знаходиться могила Цадика Нахмана, переклали ділянку дороги із заміною комунікацій і на це витратили 12 млн грн, а це більше, ніж була сума туристичного збору.
Тим часом частина хасидів працює в місті нелегально, тож немає ніякого наповнення бюджету.
Проте коли приїжджають паломники, то місцеві магазини, продавці на ринках мають непогану виручку. Адже є традиція скупляти чимало подарунків і везти додому. Тож не дивно, що в пошуках таких паломники їздять навіть у інші райони міста. Не можна не згадати, що непогано в цьому місті заробляють на здачі в оренду житла.
Що відбувається зараз в хасидському кварталі
Видно, що в малому Єрусалимі в Умані тривають останні приготування – ведуться ремонтні роботи у деяких магазинах чи кафе. Величезними купами на вітринах лежать кіпи - традиційний єврейський чоловічий головний убір. Ціна 350-400 грн.
Життя тут вирує – діти (самі хлопці) сновигають на електросамокатах, а то електромобільчиках, не зважаючи на перехожих, тому треба бути дуже обачними.
Туристи (навіть не хасиди) можуть пройти до головної святині – могили Цадика Нахмана.
Треба зважити на те, що це звичайний будинок переділений на дві частини – чоловічу і жіночу. Із жінками перебувають діти, які бігають, галасують. Відомо, що до 6 років дітям дозволено робити все, що вони хочуть.
Будинок над могилою пристосований до молитов. Тут можна взяти книжку з історією від Цадика Нахмана, псалмами. Вона перекладена українською мовою. Хустки для жінок не обов'язкові, а ось плечі і ноги мають бути прикритими.
До речі, у чоловічу половину веде підвісний міст. Але то для заможних хасидів, які вважають, що, йдучи по землі, можуть забруднитися. Адже цей квартал – територія колишнього кладовища, яке існувало до Другої світової війни. Також частина тротуару тут теж викладена із повітряною подушкою.
Ще є в цьому кварталі спеціальне місце з навісами, де одночасно можуть обідати до 10 тисяч паломників. При цьому вважається, великою справою оплачувати ці обіди. Іноді сам благодійник миє посуд після всіх.
А ще з початком повномасштабного вторгнення росії в Україну у цьому кварталі, у готелях, прихистили чимало вимушених переселенців. Людей навіть безкоштовно годували.
Фото Суспільне Черкаси
А у 2023 році тут тисячі хасидів в Умані одночасно молилися за Україну. Опівдні паломники зупинилися та повторювали молитву, що лунала із гучномовців на вулицях кварталу.
Знайшла журналістка "Кременчуцької газети" і ниточку, яка пов’язує це місце із Кременчуком. На одній із вулиць кварталу є затишне кафе «Містечко», де годують лише кошерною їжею (їжа, яка відповідає давнім єврейським дієтичним законам – Кашрут, авт). Власники цього кафе із Кременчука.
Відомий краєзнавець із Кременчука Борис Бабілуа (Борух Бавлі) і його дружина Адель нещодавно переїхали саме на це місце і вже готуються до приїзду паломників. Про це детальніше у іншій публікації "Кременчуцької газети".
Про зв'язок з Кременчуком
Дочки Цадика Нахмана з Брацлава – Сара та Хая поховані у Кременчуці. Відомо, що після свого заміжжя дві дочки рабі Нахмана зі своїми родинами, жили у місті Кременчуці. Їх могили на єврейській ділянці занедбаного старовинного міського цвинтаря, який зараз на території колишніх артскладів. Про їхнє життя практично нічого невідомо.
Уже в нас час євреї з Франції допомогли облаштувати тут меморіальну зону звели ритуальний будиночок. Але місцеві вандали періодично все тут нищать – і руйнують і підпалюють. Сюди ж з території артскладів звезли надгробні плити, які уціліли. На деяких із них зараз можна прочитати написи. Але зараз це місце виглядає не привабливо.
Олена Ліпошко
Фото авторки